A TÁMOP – 5.2.8/12/1-2013-0001 számú “Kisközösségi ifjúság nevelés támogatása” című, a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. által megvalósított kiemelt projektben a következő fontos eredmény, hogy elkészült a leírása annak az akciókutatásnak, amely megalapozta a korábbi bejegyzésben említett módszertani kézikönyv javaslatait. Az írás címe: A részvételi ifjúságkutatás módszerei. Ez a kötet olyan kvalitatív társadalomkutatási eljárásokat mutat be, amelyek az utóbbi két évtized folyamán a nemzetközi ifjúságkutatás népszerű módszereivé váltak. Közös bennük, hogy a kutatásban közreműködő fiatalokat a kutató partnerévé avatják a megismerési folyamatban, és ennek érdekében az „adatfelvételt” összekapcsolják a megismerési technikákat átadó pedagógiai, a megismert társadalmi viszonyokat átalakító cselekvéseket tervező, továbbá a közös gondolkodás számára játékos formákat felkínáló művészeti produkciós folyamatokkal. Az átfogóan fiatalokkal végzett művészetalapú részvételi (akció)kutatásnak nevezett szemlélet, illetve az e szemléleti keretben kidolgozott módszerek talán leginkább csábító vonása az ifjúságkutatók számára, hogy a részt vevő fiatalokat érdekeltté teszi a közreműködésben, sőt, érdekessé is teszi számukra a megismerési folyamatot. A fiatalok motiváltságának és aktív közreműködésének ára azonban, hogy az eljárások sok esetben szétfeszítik a bevett kutatásszervezési szokásokat, és – ahogy az írásban majd látható lesz – magának a kutatás fogalmának kitágításával is járnak. (Forrás: A részvételi ifjúságkutatás módszerei, szerk.: Horváth Kata – Oblath Márton) Folytatjuk!