Ígéretünkhöz híven következzen a TÁMOP – 5.2.8/12/1-2013-0001 számú “Kisközösségi ifjúság nevelés támogatása” című, a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. által megvalósított kiemelt projektben készített, “A részvételi ifjúságkutatás módszerei” című, Horváth Kata és Oblath Márton által szerkesztett kötetből egy egyéni részvételi alapú kutatási módszer rövid bemutatása: a fotóhang módszer.
A módszer különlegessége kutatási szempontból, hogy a fotózás segítségével (azok elkészítésével, feldolgozásával, bemutatásával) társadalmi ügyeket azonosíthatunk. Sok esetben nehéz feltérképezni, hogy voltaképpen melyek lennének azok a helyi problémák, amelyek foglalkoztatják, cselekvésre ösztönöznék a fiatalokat. A klasszikus fókuszcsoportos beszélgetés (netalán rákérdezés) jellemzően kevéssé érvényes válaszokat hoz. A fotózás azonban lehetővé teszi azoknak a pillanatoknak (megélt tapasztalatoknak) és látképeknek (társadalmi pozícióhoz kötődő nézőpontoknak) a megörökítését, amelyek valóban felidéznek a résztvevőkben problémákat. Bár az eljárás kulcsa a fénykép, célja (az „ajtó”) a hang: a fotókból kiindulva szólalnak meg a társadalmi ügyekben a résztvevők, s végül jutnak el ezek nyilvános képviseletéig, felvállalásáig a közösség tekintélyes tagjai és döntéshozói előtt. Így a kutatás eredménye sem csupán a résztvevők által készített fotók tárháza, hanem mindazok az egymásra épülő viták, amelyekre a fotók együttműködésen alapuló elkészítése, közös rendezése, közösségi elemzése lehetőséget kínált.