A fiatalok közösségeinek vizsgálatához kapcsolódó egyik kutatási kérdésünk, hogy milyen hatással van az infokommunikációs fejlődés a közösségek kialakulására. Részlet a Székely Levente által szerkesztett A magyar fiatalok 2016. című tanulmánykötetből:
“A kapcsolódások és ezen keresztül a közösségek kialakulásának legerősebb meghatározója sokáig a földrajzi közelség volt, amelyet az információs forradalom alapvetően megváltoztatott. A szociális kapcsolatok szempontjából többen kifejezetten problémaként 7 érzékelik a technikai fejlődést, míg mások a lehetőséget 8 látják benne. A fiatalok szabadidős elfoglaltságait vizsgálva láthattuk, hogy a társas szabadidő, a barátokkal való kapcsolattartás ennek fontos részét képezik. A 2016-os adatfelvétel eredményei alapján a fiatalok többsége (63 százalék) az online térben is fenntart és ápol barátságokat. A személyes barátságokat fenntartók aránya ennél lényegesen magasabb (85 százalék), de nem terjed ki a 15–29 évesek teljes egészére. Összesen egy 15–29 éves magyarországi fiatalnak 3–4 olyan barátja van, akikkel gyakran van együtt szabadidejében. Az online és offline barátságok együttes vizsgálata alapján a fiatalok 63 százaléka integráltként értékelhető, azaz a többség mindkét felületen ápol barátságokat. A megkérdezettek közül minden negyedik (23 százalék) kizárólag személyes barátságokat – ez a viszonylag magas arány utalhat a „barátság” és az „ismerősség” közötti fogalmi különbségtétel tudatosságára is – tart fenn, míg 13 százaléknak nincsenek barátai sem online, sem offline térben. Mindössze a megkérdezettek 1 százaléka tart fenn kizárólag online barátságokat.”