A soron következő tanulmányút alkalmával egy kis településen, Toldon működő tanodát látogatunk meg.Tanoda típusú kezdeményezések közel 20 éve léteznek Magyarországon, 2003 óta a közoktatási törvény is említi, mint a hátrányos helyzetű gyerekek iskolai sikerességét segítő, iskolán kívüli tevékenységet.
A toldi tanoda első és legfontosabb megkülönböztető jegye más tanodáktól a környéken, hogy nem pályázati forrásból, hanem önerőből tartják fenn a szolgáltatást. A pályázati rendszerek megvitatása során kiderült, hogy bár korábban voltak próbálkozások a TÁMOP és EFOP által finanszírozott pályázatokon, az általuk legutóbb megpályázott, EFOP-3.3.1-16-2017 Tanoda programok támogatása elnevezésű felhívás során nem nyertek támogatást.
Jelenleg a tanodában 35 gyerek van bevonva, közülük 1 középsúlyos értelmi fogyatékos, a többiek szinte mindegyike küzd valamilyen tanulási vagy mentális problémával, ami akadályozza iskolai előmenetelét. A faluban körülbelül 45 gyerek lakik most, tehát a tanoda majdnem az összessel foglalkozik, rajtuk keresztül pedig jelentős számú hátrányos helyzetű családot is elér.