A Magyar Ifjúságkutatás 4 évente méri fel a 15-29 éves korosztályba tartozó fiatalok helyzetét, és ez lehetőséget ad a változások követésére. A 2012-es nagymintás kutatás 8000 fő bevonásával készült, az ötödik, 2016-os adatfelvétel már 12 000 fő hazai és kárpát-medencei fiatalt vont be az adatfelvételbe. A tanulmánykötet készítői igyekeztek átfogó képet rajzolni a magyarországi és külhoni magyar fiatalokról, bemutatják a demográfiai folyamatokat, a társadalmi újratermelés momentumait, rétegződést, mobilitás kérdéseit, oktatási és munkaerő-piaci helyzetet, az ifjúság kultúrafogyasztását, az ifjúság és média kapcsolatát. Helyet kaptak a kötetben az új nemzedék kötődéseit, identitását, a politikai értékválasztásukat és konkrét választói magatartásukat bemutató tanulmányok is. A kötetet a kutatási módszertan részletes bemutatása zárja.