A korábbiakban bemutatott két módszer után jöjjön a harmadik egyéni részvételi alapú kutatási módszer, amely részletesen szintén “A részvételi ifjúságkutatás módszerei” című, Horváth Kata és Oblath Márton által szerkesztett kötetben olvasható. Ez a részvételi poétika módszere.
A részvételi poétika elnevezés azokat a részvételi kutatási módszereket fedi, amelyek elsődlegesen nyelvi, poétikai eszközöket adnak a közreműködőknek, hogy társadalmi helyzetük megéléseit, társadalmi jelenlétük személyes értelmezéseit, írott formában, művészeti szövegekben megfogalmazzák, és nyilvánossá tegyék.
A részvételi poétika olyan csoportmódszer, amelyben a csoport az egyéni folyamatokat és az egyéni produktumok létrejöttét segíti. A részvételi poétika műhelyben a fiatalok individuális alkotási tevékenysége, az egyéni művek létrehozása áll a folyamat fókuszában, amely ugyanakkor csoporttevékenység híján nem tudna megvalósulni. Időtartam tekintetében nagyon változatos gyakorlatokkal találkozunk: a több hónapos, sőt több éves programoktól, a néhány hetes vagy napos intenzív kurzusokon keresztül, az egy alkalmas, akár néhány órás workshopokig. A részvételi poétika műhely kiscsoportban valósul meg, ideálisan 4–8 fő részvételével, akikkel egy facilitátor/művésztanár-kutató dolgozik együtt. Az alkalmazott poétikai műfajokról és formákról általában előzetesen születik döntés. Ezt meghatározza a résztvevők poétikai műveltsége (a populáris kultúra műfajaitól a magas művészeti formákig), amelyre a részvételi poétika minden esetben támaszkodik. Ez azt is jelenti, hogy inkább homogén, vagyis hasonló társadalmi tapasztalatokkal bíró résztvevőkből álló csoportokkal dolgoznak. A műfaj és a csoportösszetétel a témát is behatárolja.