Dráma alapú csoportos részvételi eljárások – A szociodráma 1.

Csoportos módszerek ismertetésével folytatjuk módszertani sorozatunkat, amelyeket a “A részvételi ifjúságkutatás módszerei” című, Horváth Kata és Oblath Márton által szerkesztett kötet alapján teszünk közzé, további részletek ebben a kötetben találhatók.

“A  szociodráma  módszerével  csoporton  belüli, csoportközi és társadalmi viszonyokat  lehet  vizsgálni  helyi,  nemzeti  vagy  akár  globális  szinten.  A szociodráma  workshopok  résztvevői  úgy  tanulják  meg  elemezni  ezeket  a viszonyokat,  hogy  a  fizikai  térben  „felállítják”  a  vizsgált  kapcsolatokat (konkretizáció).  Tárgyakat  vagy  csoporttagokat  használnak,  akik  eljátsszák, megtestesítik, reprezentálják a kapcsolatban részt vevő szereplőket és hangot adnak  tapasztalataiknak.  A  szerepek  felfedezésén  keresztül  (ami  különböző technikákkal, például szerepcsere, duplázás, tükrözés, stb. történik) a helyzetet átélő  csoporttagok  úgymond  a  „változtatás  ügynökeivé”  válnak:  felismerik  és megosztják a többiekkel, hogy a szerepben szerzett tapasztalataik alapján, mely pontokon  kerülhetnek  elő  újszerű  megoldások,  milyen  belátás  és  milyen magatartásformák gyakorlása szükséges ehhez az egyes szereplők részéről. A szociodrámát egymástól nagyon különböző területeken használják, különféle célok elérése érdekében a világ minden táján (vö. Kellerman 2006, Weiner – Adderly – Kirk 2011): például iskolai konfliktusok kezelésében, vállalati tréningek formájában,  a  szociális,  illetve  egészségügyi  szektorban  dolgozó  szakemberek képzésében,  kollektív  trauma  feldolgozásában,  csoportközi  konfliktusok megoldásában, társadalmi krízishelyzetek kollektív értelmezésében.”

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.