Folytatjuk előző bejegyzésünket. A fiatalokat bevonó részvételi kutatások leginkább olyan esetekben alkalmazták a fórumszínházat, amikor a kutatók arra törekedtek, hogy egy elnyomott közösség tagjai maguk fedezzék fel, és tegyék mások számára érthetővé a saját társadalmi-hatalmi viszonyaikban tapasztalt cselekvési akadályokat. E tekintetben klasszikus terepválasztás volt az osztálykonfliktusokkal terhelt arizonai külvárosi iskola (Saldana 1999), vagy a belvárosi gettókban élő és elzárásra ítélt fiatalok közösségei Albertában (Conrad 2004, Conrad – Campbel 2006), Észak-Magyarországon pedig az etnikailag szegregált, vagy konfliktusos kistelepülések (Horváth 2012).
Az ifjúságkutatásban használatos fórumszínházi eljárások rendszerint beágyazódnak a részvételi kutatási folyamatba, amely drámás műhelymunkák keretében a fiatalokkal közösen alkotja meg az intervencióra váró helyzetek sorozatát (Horváth – Oblath 2014), de előfordul, hogy interjús és etnográfiai előkutatásra támaszkodik a jelenetsor bemutatása során, ami a további kutatási folyamat felütéseként értelmezhető (Lundie – Conroy 2012).