Csoportos módszerek ismertetésével folytatjuk módszertani sorozatunkat, amelyeket a “A részvételi ifjúságkutatás módszerei” című, Horváth Kata és Oblath Márton által szerkesztett kötet alapján teszünk közzé, további részletek ebben a kötetben találhatók.
“A szociodráma módszerével csoporton belüli, csoportközi és társadalmi viszonyokat lehet vizsgálni helyi, nemzeti vagy akár globális szinten. A szociodráma workshopok résztvevői úgy tanulják meg elemezni ezeket a viszonyokat, hogy a fizikai térben „felállítják” a vizsgált kapcsolatokat (konkretizáció). Tárgyakat vagy csoporttagokat használnak, akik eljátsszák, megtestesítik, reprezentálják a kapcsolatban részt vevő szereplőket és hangot adnak tapasztalataiknak. A szerepek felfedezésén keresztül (ami különböző technikákkal, például szerepcsere, duplázás, tükrözés, stb. történik) a helyzetet átélő csoporttagok úgymond a „változtatás ügynökeivé” válnak: felismerik és megosztják a többiekkel, hogy a szerepben szerzett tapasztalataik alapján, mely pontokon kerülhetnek elő újszerű megoldások, milyen belátás és milyen magatartásformák gyakorlása szükséges ehhez az egyes szereplők részéről. A szociodrámát egymástól nagyon különböző területeken használják, különféle célok elérése érdekében a világ minden táján (vö. Kellerman 2006, Weiner – Adderly – Kirk 2011): például iskolai konfliktusok kezelésében, vállalati tréningek formájában, a szociális, illetve egészségügyi szektorban dolgozó szakemberek képzésében, kollektív trauma feldolgozásában, csoportközi konfliktusok megoldásában, társadalmi krízishelyzetek kollektív értelmezésében.”